Radio Dechovka vysílá na středních vlnách (SV), na kmitočtu AM 1233 kHz. Přinášíme vám několik technických informací a praktických rad, jak mít příjem 1. dechovkového rádia co nejkvalitnější.

Vysílače s amplitudovou modulací (AM) pracují v České republice v pásmech středních (SV, anglicky MW) a dlouhých (DV, anglicky LW) vln.

header-naladitPříjem signálu je silně ovlivněn denními změnami v ionosféře. Ty souvisejí s ionizací jejích vrstev, ve dne omezuje dosah vysílačů (šíří se pouze přízemní vlna). Proto je ve dne příjem místních AM vysílačů zpravidla čistý. V noci se situace změní, signály místních vysílačů interferují se signály vzdálených zahraničních. Příjem v noci je zpravidla více či méně rušen hvizdy a interferencemi. Projevuje se to především v místech, kde je signál místního vysílače relativně slabý. Přesným naladěním lze vliv těchto interferencí snížit. Za určitých podmínek lze poslouchat vysílání z našeho území i stovky kilometrů za hranicemi. 

Signály s amplitudovou modulací jsou náchylné k rušení. Pokud se příjem ztrácí v šumu nebo rušení, zkuste některý z následujících tipů:

1) přemístit rozhlasový přijímač alespoň 1 metr od nejbližší úsporné žárovky a především zhruba 5 metrů od zapnutých plazmových televizorů. Řízené výboje v plazmové obrazovce jsou zdrojem silného rušení v pásmu AM. LCD a LED televizory způsobují slabší rušení, dostačující vzdálenost od rádia je kolem dvou metrů. Totéž platí o vzdálenosti od zapnutých notebooků, počítačů, tabletů a mobilních telefonů. Silné rušení mohou způsobovat také špatně odrušené přístroje jako elektrické vrtačky, fény na vlasy, termostaty a klimatizace.

2) blížící se bouřky vyvolávají rušení zpravidla už mnoho desítek minut před tím, než přijdou.

3) přenosné přijímačerozsahem AM jsou zpravidla vybaveny zabudovanou feritovou anténou. Taková anténa je silně směrová v oblasti minima příjmu. Pro dosažení dobrého příjmu je potřeba otáčet přijímačem podle svislé osy a nalézt optimální polohu.

4) minivěže a tunery vyžadují pro příjemrozsahu AM zpravidla připojení rámové antény, dodané spolu s přístrojem. Jedná se o plastový rámeček s několika závity vodiče, bez připojení této antény není příjem možný ani v těsné blízkosti vysílače. Po připojení otáčíme rámovou anténou, abychom našli optimální polohu.

5) pokud je příjem slabý, je možno použít externí anténu, případně uzemnění. Anténa (drát ve výšce asi 2-m nad zemí a o délce asi 10 m) by měla být uvedena do provozu specializovanou firmou, především z bezpečnostních důvodů. Hrozí nebezpečí indukce atmosférické elektřiny a blesků, které by mohly způsobit zranění nebo dokonce ohrozit na životě. Uzemnění lze připojit na vodovod nebo topení (neplatí pro plastové rozvody), nebo na speciální zemnící kolík. I v tomto případě se raději obraťte na specializovanou firmu.

repro01Většina problémů s příjmem v rozsahu středních vln je způsobena rušením nebo slabým signálem. Výhodou vysílání na středních vlnách ve srovnání s vysíláním v rozsahu VKV (FM) je šíření elektromagnetických vln na velkou vzdálenost a téměř bez ohledu na profil terénu.

Výhodou je možnost příjmu na zabudovanou feritovou anténu přijímače, není potřeba teleskopická (prutová) anténa. Výhodou je i možnost využití starších přijímačů.

 

 

 Radio Dechovka s vámi na cestách

Současná autorádia jsou zpravidla vybavena rozsahem FM i AM. Autorádio je potřeba naladit na požadovaný kmitočet 1233 kHz, který platí po celém území České republiky. Příjem silných vysílačů je v autě zpravidla stabilní. Pokud je příjem v autě rušen bzučením nebo lupáním, jedná se zpravidla o špatnou anténu nebo o špatné odstínění řídící jednotky motoru, brzdových destiček, případně zapalování. V takovém případě je potřeba kontrola v odborném servisu. 

Kvalitní poslech vám přeje Radio Dechovka. 

 

Aktuální program Živé vysílání Radia Dechovka

Právě teď ve vysílání:
Od 11:00 do 17:00 hodin
Nedělní pohoda
Rozšířené víkendové vysílání.
Radio Dechovka: Nedělní pohoda

Od 17:00 do 19:00 hodin
Hudební proud
Jen ta nejlepší dechová muzika z Čech, Moravy a Slezska.

Od 19:00 do 19:30 hodin
Orchestrální půlhodinka
Radio Dechovka: Orchestrální půlhodinka
Třicet minut vyhrazených výhradně instrumentálním skladbám.

Od 20:00 do 21:00 hodin
Táborový oheň
Radio Dechovka: Táborový oheň

Od 22:00 do 22:20 hodin
Hospodská zábava
Radio Dechovka: Hospodská zábava
Blok košilatých písníček – vysíláme s hvězdičkou.

Seznamte se s celým programem Radia Dechovka...
Web Horor Film

Web Kino Svět

 

Radio Dechovka: Reklama – CS film


CS film, partner Radia Dechovka,              
vás zve ke sledování pořadů »
          
 

CS film: Filmové noviny

CS film: Staré pověsti české

 

RDlogo03Všechna práva vyhrazena © 2009-2016 RADIO DECHOVKA – RadioPraha s.r.o.
 
Jakékoliv využití textu, grafiky, fotografií či zvukových záznamů z toho webu je bez souhlasu RadioPraha s.r.o. zakázáno. Na obsah tohoto webu lze odkazovat výhradně na úrovni konkrétních stránek. Zakázáno je jakékoliv zveřejňování i jiné šíření odkazů na jednotlivé prvky, jako jsou samostatné zvukové záznamy, fotografie nebo grafika (s výjimkou jednoznačně deklarovaných promo bannerů).

Optimalizace webu: rozlišení 1024 × 768 a vyšší, prohlížeče MS Internet Explorer 8 a vyšší nebo Mozilla Firefox 3.5 a vyšší – více o novém webu...